woensdag 2 oktober 2013

voorloper

Een oude pallet.

En natuurlijk een dag en middag rustig werken . (hobby'en)
Het vlakken van de zool is een heel karwei maar hij glimt als een spiegel.
Oke, er mist nog een wig en een tweede handvat.
De spijkergaten van de dwarslatten zijn nog te zien.

Een tien als eindwerkstuk gereedschapmaker
 is het niet, maar als hij maar werkt.

Morgen ga ik verder als de olie is ingetrokken

Ik had natuurlijk er een kunnen kopen,huren of lenen
maar dit is natuurlijk veel leuker.

-----------------------------------------------------

Het slothout.

De wig is nu ook klaar.

Ook netjes in de olie gezet.
Mijn initialen zijn er in gesneden.
Daarna heb ik purperhart geschuurd
 en het poeder in de inkerving gewreven.
Het is een soort vijftiende eeuwse olieverf geworden. Of dit de tand des tijds gaat trotseren weet ik uiteraard nog niet. Het is immers geen schilderij maar een stuk gereedschap.

Nu ga ik broeden op de hoorn
------------------------------------------
Hoorn 
Op de hoorn was ik snel uitgebroed.
Even uitzagen (dit viel zwaar tegen) met de figuurzaag. Nu nog even raspen en vijlen en schuren.

En op de schaaf monteren met twee deuvels.
Weer een beetje olie er op en de schaaf is klaar.

Nog wat kleine puntjes  op de i zetten en de schaaf kan gebruikt worden.

De schaaf is 80 cm lang en de beitel is 40 mm
Hij is bijna volledig van beukenhout met kleine inzet stukjes van azobe en bankirai in de bek en de einden.
  

Geen opmerkingen: